onsdag 10 augusti 2011

Kate Elisabeth I nu bemannad med delvis ny besättning

Så är då båten återigen bemannad. Nu med Kate & P-O som skall fullborda färden mot vår hemmahamn i Ranängen. Vi anlände Åland med Rosella kl 12,30 lokal tid, efter att ha avnjutit en brunch ombord. Kate gör just nu Mariehamn medan jag njuter en Long drink i båten. Våra planer är att gå över Ålands hav i morgon torsdag och det troliga målet i morgon blir Blidösund. Huruvida värdshuset får ett besök eller ej är i skrivande stund lite oklart. Vad som dock är ställt utom varje rimligt tvivel är att det i kväll blir kräftor ombord. Vid vackert väder avnjuts de på akterdäck, annars blir det nog i aktersalongen (Kates särskilda önskemål).
Någon nöd kommer vi sålunda inte att lida, men det finns det tyvärr många andra som gör. Inte minst barnen i östra Afrika. Därför har både Kate & jag skickat in motsvarande 1 timmes, i vårt fall tänkt arbets timme, något som vi gärna ser att alla bloggens läsare gör. Det är störtenkelt. SMS:a till 72900 och skriv LIV. Du skänker då 50 kr för varje sms du skickar så gör det nu!

Kapten

söndag 7 augusti 2011

Resan i bilder

En härlig morgon i Mariehamn. Jag, Minna får tacka för den här gången. Pappa med ny besättning återkommer på torsdag nästa vecka.

Här i Mariehamn fick vi snabbt besök av happy family. 2 sek efter att bilden tagits fräser hanen till och gör anspråk på att hoppa in i båten
Trevligt innehåll i påsen, nybakat bröd. Mindre trevlig väderprognos. Rödhamn
Fågelskrämma, funkade på mig.
Ombytta roller, pappa har övergett hederliga spelkort för spel på telefonen
Inifrån basturummet på Österskär
Hamnuppgift
Skepp o´hoj!

lördag 6 augusti 2011

Resan går mot sitt slut. Eller?

Hej!
Vi får börja med att be om ursäkt för dålig uppdatering. Vi har inte haft internet sedan Hangö, men desto mer har vi att berätta nu.

I morse vaknade vi för första gången på resan av dåligt väder, (men med nybakat bröd hängandes på relingen), och vindar från syd. Efter diskussion kom vi fram till att inte gå över Ålands hav utan istället ta oss till Mariehamn där vi ligger nu. Dock gick vi ut för att känna på havet för att se att vårt beslut var korrekt. KE1 är visserligen en bowrider men ett Ålands hav i motvind blir för mycket för besättningen. Efter att ha tittat på olika väderleksrapporter verkar det inte bli bättre i morgon så resan kommer att fortsätta på en annan båt, nämligen Rosella till Kapellskär. För mig, Minna väntar tyvärr jobb på måndag. Den rådande vindsituationen verkar hålla i sig en bit in på nästa vecka så KE1 får ligga och vila upp sig några dagar för att sedan med kapten och ny besättning fortsätta sin resa hemåt. Det känns så klart väldigt tråkigt för mig att inte få åka hela vägen, men vädret kan man ju inte påverka.

Det går dock ingen nöd på oss. Här i Mariehamn väntar grillat kött från Jani och sill till förrätt. Vi har tvättat och har både internet och ström så det blir till kolla på lite tv i kväll för första gången på resan. Efter det fantastiska restaurangbesöket i Hangö har vi hållit samma klass även ombord.

På Österskär badade vi i en härlig vedeldad bastu. Döm om vår förvåning, när vi på en hylla bland massa tomma flaskor fann en vinflaska med med följande etikett. Vi tror vi vet hur den har hamnat där men tillsvidare får det vara ett mysterium.

torsdag 4 augusti 2011

Aborre med vanlijsås.

Nu har vi lämnat metropolen Hangö och styr mot Österskär. Soligt idag med. Besöket på Hangö förtjänar ett blogginlägg. Efter att ha strosat runt på marknaden och duschat åt vi middag på restaurang Makasini. http://www.makasini.fi/. Till förrätt åt vi skärgårdstapas och till varmrätt en helt otrolig abborre med vaniljsås, alltså en sås smaksatt med vanilj och lime. Både pappa och jag blev väldigt förtjusta och pappa berömde kockarna på utvägen. Här ser man pappas förtjusning.

Men det är inget del på maten som serveras ombord heller.

Ikväll blir det middag på restaurang KE1. Vad menyn består av får ni se i nästa inlägg.

På återseende! /Minna och kapten

onsdag 3 augusti 2011

Hangö.

Här avnjuts frukost i solen.

Efter en härlig färd från Porkala har vi nu lagt till i Hangö. Fortfarande strålande sol! Vi lyckades på dagen tajma in Hangös onsdagsmarknad och en seglartävling så här finns det att göra. Innan vi går in på dagens meny ska vi meddela att jag, Minna i Porkala avnjöt en härlig italiensk pizza och pappa åt en seglarsmörgås bestående av nötytterfilé på en brödskiva med dijonsenap. En väldigt mysig liten restaurang som låg mitt på bryggan, darav det passande namnet "Bryggan". Ikväll väntar en favorit i repris. En fin restaurang i hamnen som pappa och Kent besökte på hitresan. Nu anvjuts en caipirinha i båten innan kvällens middag.

I morgon siktar vi på Österskär eller Aspö, sedan om vindarna tillåter går vi över Åhlands hav på fredagen, annars blir det väldigt fina vindar på söndag. Vi uppdaterar snart igen!

/Kapten och Minna

tisdag 2 augusti 2011

Hemresan har börjat

I ett helt underbart väder startade vi från Långholmen kl 10,10 och tog den yttre farleden mot Porkala gästhamn dit vi anlände kl 17,30. Total distans denna första dag 46,1, vilket är c:a 7 distans kortare, eller en dryg timme, än o man tar den inre farleden via Helsingfors. Bra att veta till kommande turer. Förutsätter dock att vädret är just så gynnsamt som idag. Lunch bestående av knackkorv och dessförinnan kaffe med färska munkar. I kväll blir det troligen middag på restaurang bryggan, men mer om det lite senare.

Minna och P-O

söndag 31 juli 2011

Sommaren på holmen går mot sitt slut

Det har varit en härlig tid med familjen samlad i olika omgångar. Idag for Thyra, Per, Ilmar och Agne hem till Malmö via Köpenhamn. På tisdag morgon kastar Minna och jag loss för hemfärd med KE I. Väderrapporten varslar om ganska fint väder med gynnsamma vindar. Kate, Christel, Pella och våra djur återvänder till Sverige på fredag med den stora vita båten.

Vår grönsaks odling har givit bra skörd inte minst när det gäller bönor och potatis.

Under uppehållet här har vår båt fått nytt plexiglas i takluckan samt nymålat tak. Hon ser nu riktigt fin ut.

Bifogar några bilder som bevisar ovanstående påståenden.

Bloggen kommer att uppdateras dagligen under vår hemfärd.

Tack för i år Långholmen och alla kära vänner här.